דיג'יי, לא סתם אחד שמחליף דיסקים

משמעות המילה דיג'יי (באנגלית: DJ), מגיעה מהמושג Disk Jockey (= מתפעל תקליטים) או בביטוי השגור בעברית: "תקליטן". אך מאז המצאת המושג ועד היום, עברה המילה דיג'יי תהפוכות רבות במשמעותה וביחס אליה. על כך במאמר הבא.

בתחילה, שימש המושג די.ג'יי כתיאור לשדרנים ברדיו, אשר במהלך התוכניות היו בעצם מחליפים דיסקים במהלך השידור ומתפעלים את הצד המוסיקלי. זכרו כי למרות השימוש במושג דיסק, אין מדובר ב"קומפקט דיסק" שכולנו מכירים. בהמשך שימש המושג דיג'יי גם אנשים אשר החלו לתפעל את נושא המוסיקה באירועים ומסיבות. תפקיד זה, אשר נשמר עד היום, הביא משמעות רבה למושג ועזר להפצתו, לאור העובדה כי כעת יותר אנשים יכולה לשמש כ"דיג'יי".

אלוהים הוא ד'יגיי

במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, עם התפתחותה של סצנת המסיבות האלקטרוניות, הפך הדיג'יי מ"משמיע מוסיקה" ליוצר בפני עצמו. דיג'יים מרחבי העולם החלו לעבד מחדש (או בביטוי השגור: למקסס) שירים קיימים, תוך שינוי מקצביהם והוספת שכבות נוספות של צליל על הרצועה המקורית. עם הזמן, רמיקסים שיצר דיג'יי זה או אחר הפכו ליותר ויותר פופולאריים, עד שאפילו האמנים עצמם החלו לשלב גרסאות מיקס לשיריהם באלבומים.
ככל שגברה הצלחת תחום הדיג'יי בעולם, כך גבר גם הרעב ליצירה, עד שלעתים קרובות היה ניתן למצוא דיג'יי זה או אחר, אשר החל ליצור מוסיקה משל עצמו, אשר לרוב הייתה בבסיסה אלקטרונית ולעיתים שילבה גם כלים חיים. סצנה זו הלחה והתפתחה יחד עם גל מוסיקת הסינת' פופ והאי.בי.אם של שנות השמונים, עד שקמו הרכבים דוגמת "פיית'לס", אשר קבעו את המושג כי "אלוהים הוא דיג'יי" (God Is A DJ). במקביל למוסיקת המיינסטרים, החל כל ראפר חדש במוסיקת ההיפ-הופ, אשר עדיין לא הייתה פופולארית באותם ימים, להשתמש בדיג'יי כנגן הליווי שלו, תוך שהוא מערבב מקצבים מקטעים שונים ליצירת מוסיקת הרקע לשיר.

הדיג'יי ישאר לנצח

נראה כי ההתפתחות בתפקיד דיג'יי הייתה קשורה מאז ומעולם להתפתחות המדיה באמצעותה ניתן לאחסן מוסיקה, כך שלעתים נדמה לאנשים כי היכולת של כל אדם לשאת היום אלפי שירים בנגן המוסיקה הקטן שלו – תגרום לתפקיד הדיג'יי להעלם. עם זאת, לנצח יהיו אנשים אשר יודעים לא רק להחליף שירים, אלא כיצד לשלבם בדרך הנכונה, כיצד להגיב לאנרגיות מקהל הרוקדים וכיצד להפוך האזנה למוסיקה מדבר של מה בכך – למסיבה.